Zoeken naar

400% omzetstijging bij Staad ///

Elke CFO van CFOLab wil voor langere tijd, maar niet voor altijd, deel uitmaken van het Management Team van de opdrachtgever. Er komt dus een moment waarop iemand – goed voorbereid – intern doorstroomt of waarop er ruimte is voor een CFO in dienst. Bij Staad heeft Ruud van Helden van CFOLab na jarenlange intensieve samenwerking plaats gemaakt voor een opvolger. Wat ging daar aan vooraf?

Ruud: “Staad is ontstaan als een afsplitsing van Staadegaard, specialist in de verkoop van machines voor landbouw en grondverzet. De drie broers die vanaf het begin de directie van Staad vormen, wilden zich in hun nieuwe bedrijf volledig op de verkoop en verhuur van Dosan machines concentreren. In eerste instantie heb ik de afsplitsing begeleid. Daarna heb ik een degelijke financiële structuur opgezet. Dat is de basis. Tegelijk zat ik als lid van het MT midden in de dagelijkse, aantrekkelijke hectiek van een (door)startend bedrijf. Zorgen voor actuele rapportages, voor betrouwbaar kunnen sturen op werkkapitaal, financiële prognoses maken die in de pas liepen met de explosieve groei, onderhandelen over financiering.

De omzet steeg met 400% in vier jaar. Er kwamen tientallen nieuwe werknemers. Als je dat mee hebt gemaakt, als zeer betrokken buitenstaander, is het moeilijk om afscheid te nemen, kan ik je zeggen. Maar in 2018 was het bedrijf te groot voor een parttime CFO. Bovendien kon er intern iemand doorgroeien naar deze rol. Dat maakte afscheid nemen een stuk gemakkelijker.”

Het is ook gewoon plezierig samen-werken met CFOLab.

 

Jan Willem Staadegaard
CEO Staad

 

 

 

Strategiebepaling
Staad maakte direct na de afsplitsing een kickstart. Banken en leverancier ondersteunden de ambities van Staad volledig, met hun medewerking kon de groei doorzetten. Dat was het moment om na te denken over waar die groei toe zou moeten leiden. Dat gebeurde in een 24-uurs sessie onder leiding van Michiel van Dijk van CFOLab, die ten tijde van de splitsing ook al betrokken was als bedrijfskundig adviseur. Met het complete management team is onderzocht hoe Staad zich optimaal kan positioneren, de winnende positie kan uitbouwen en langs welke strategische lijnen de ontwikkeling zou moeten lopen.

Een belangrijk besluit was om niet meer primair als machine-leverancier op te treden, maar als business partner. Opdrachtgevers zouden voortaan een doortimmerd advies krijgen over huren of kopen, nieuw of gebruikt. Mentaal en operationeel,” zegt Michiel, “was deze nieuwe strategie een complete turnaround voor Staad. De oorspronkelijke push salesstrategie, nodig om snel een plaats in de markt te veroveren, verandert in een pull salesstrategie die erop is gericht de achterliggende vraag van de klant optimaal te beantwoorden.”

100% Focus
“Voor de 24 uurs sessie waren wij met het bedrijf aan het voorsorteren richting meerdere zelfstandige business units (verkoop, verhuur, export, after sales),” zegt Jan Willem Staadegaard, CEO Staad. “In deze 24 uur heeft het management team gezien en gevoeld dat we juist moeten zoeken naar meer verbinding met elkaar. Dankzij de ontstane strategische herpositionering zagen we de toekomst nog rooskleuriger tegemoet. De inbreng van uitgebreide kennis en expertise door CFOLab was uiterst waardevol. Daarnaast is het ook gewoon plezierig samenwerken met CFOLab. Aangezien plezier in ons bedrijf op nummer 1 staat, is dat een hele belangrijke en fijne eigenschap.”

Andere financiële sturing
De nieuwe strategie benadering vroeg ook om een andere financiële sturing en organisatiestructuur. Op het moment dat duidelijk werd welke koers gekozen zou worden, anticipeerde CFOLab hier al op. Zo kwamen de veranderingskennis en financiële kennis van CFOLab mooi samen. Precies zoals in het groei-abonnement van CFOLab ook voorzien is.

De kracht van Staad en Dosan
10 mei 2013 blijft voor ons een belangrijke dag. Dit is de dag waarop wij voor het eerst onze deuren openden in Veghel als importeur en dealer van Doosan grondverzetmachines. Vanaf de eerste dag hebben we met ons team ontzettend hard gewerkt om Staad te brengen waar we nu staan. Het voelt voor ons als ons gezamenlijk bedrijf. Een plek waar we allemaal onze schouders eronder zetten, waar iedereen mag en kan zeggen wat er op zijn tong ligt, waar ideeën in overvloed zijn en waar we het stapje voor stapje samen steeds beter georganiseerd hebben.