Zoeken naar

5 Forces Model

Hoe concurrerend is jouw markt eigenlijk? En hoe aantrekkelijk is die markt voor nieuwe toetreders? Waar lekt jouw marge weg?

 

Het 5 Forces Model kan helpen om antwoord te geven op die vragen. Je brengt namelijk helder en overzichtelijk in kaart welke krachten of machten invloed hebben op die markt. Het model kan ook helpen bij strategische, financiële beslissingen; zoals het bepalen van de juiste prijsstrategie.

 

Alle modellen zijn een versimpelde versie van de werkelijkheid. Dat geldt uiteraard ook voor het vijfkrachtenmodel van Porter. Zet je het model op de juiste manier in, dan kan het ondersteunen bij het maken van de juiste strategische beslissing.

 

vijfkrachten model

 

Het succes en de toegevoegde waarde van modellen hangt dus af van de toepassing. Er zijn vier zaken belangrijk bij het juist toepassen van het vijfkrachtenmodel van Porter:

• Focus je op de totale markt en beperk je niet tot jouw eigen grootste concurrenten
• Omschrijf iedere macht apart
• Geef aan hoe groot die macht is (wie heeft de meeste invloed?)
• Schrijf een korte conclusie

 

Het schrijven van een conclusie is belangrijk. In die conclusie vat je de resultaten samen. Je geeft aan wat de impact is op de totale markt. En vervolgens analyseer je de gevolgen voor jouw business model.

De vijf krachten

5 forces model vijfkrachten model

Interne concurrentie
Bij de interne concurrentie omschrijf je hoe concurrerend de markt op dit moment is. Wie zijn de huidige spelers op de markt? Is de markt concurrerend? Wat is de gemiddelde marge? Wie heeft het grootste marktaandeel? Hoe groot ben jij? Wordt er veel budget gespendeerd aan promotie / marketing? Concurreer je op toegevoegde waarde of zijn producten homogeen en concurreer je op prijs?

 

Leveranciers
In de keten wordt waarde gecreëerd. Leveranciers zijn belangrijk. Het is wel belangrijk om te kijken wie er aan de onderhandelingstafel de meeste macht heeft. Wie maakt de markt, de branche, het product of de dienst mede mogelijk? En hoe essentieel zijn die voor het succes van de totale markt? Zijn er andere opties of ben je ‘veroordeeld’ tot enkele leveranciers? En hoe populair is ‘het merk’ van de leverancier? Het antwoord op deze vragen helpt je bij het bepalen van je inkoopstrategie. Het geeft ook een beeld over de onderscheidenheid van de markt. Als iedereen bij dezelfde leverancier in moet kopen, waar kun je dan nog op concurreren?

 

Nieuwe toetreders
Dit gedeelte van het model kijkt ook naar de toekomst. Wie speelt nu nog geen of een kleine rol en gaat naar verwachting wel een rol spelen in de (nabije) toekomst? Wat is het effect van potentiële concurrenten? En hoe groot is de kans dat er nieuwe toetreders komen? Is de markt aantrekkelijk? Zijn er grote investeringen of veel kennis benodigd? Wat zijn de entry barriers?

 

Substituten
Bij substituten kijk je naar alternatieven. Dit zijn geen concrete concurrenten, maar echte alternatieven. Stel je bent bij Douwe Egberts werkzaam, dan zijn Maas Koffie, Segafredo en Lavazza concurrenten. Maar Lipton Tea, Pickwick en Clipper thee zijn substituten. Zij doen niet hetzelfde. Maar een klant of consument kiest wel tussen deze twee. Dit wordt ook wel generieke concurrentie genoemd; concurrentie binnen dezelfde behoefte. Bij deze macht stel je de volgende vragen: Wat kan de potentiële klant nog ondernemen om in dezelfde behoefte te voorzien? En hoe eenvoudig is het overstappen op deze substituten?

 

Afnemers
Bij de afnemers kijk je naar de doelgroep. Het is de groep die zorgt voor de omzet binnen de branche. En ook voor jouw bestaansrecht. Maar de macht van de afnemers is niet altijd even groot. Hebben zij veel keuze of is er sprake van een monopoly? Het openbaar vervoer heeft een andere verhouding met haar klanten dan de supermarktbranche. Het is belangrijk om te weten wie de doelgroep is. Wat is hun behoefte? Hoe kunnen ze die invullen? En hoe maken zij de keuze? Is er keuze? En hoe belangrijk is het product voor hen? Wat zijn eventuele switchkosten? Is een overstap naar een concurrent of substituut gemakkelijk? De antwoorden op deze vragen helpen je o.a. bij de marktbenadering en prijsstrategie.

 

Een voorbeeld vanuit de vliegtuigbranche

 

Van invuloefening naar strategie

Nu ben jij aan zet. We geven je graag ons Vijfkrachtenmodel Excel template cadeau. Met dit template kun je – door de vragen te beantwoorden – snel zien wat de verhoudingen zijn in de markt. Nu je alle machten in kaart hebt gebracht, is het tijd voor de conclusie. Hier omschrijf je de kort macht van iedere groep. Is de macht groot. Of klein. Dat omschrijf je kort en concreet.

Het Vijfkrachtenmodel van Porter maakt eigenlijk een foto van hoe de situatie nu is. Maar het is ook belangrijk om de film af te spelen…

Wat gaat er gebeuren? Zie je verbetering in de verdeling van de macht? Zo ja, hoe kun je je dan positioneren? Marketing wordt dan belangrijk. Zie je geen verbetering? Dan moet je kijken naar de blue ocean strategy. En daar gaat onze volgende blog over. Stay tuned 😊