Van ‘de rijdende regenjas’ tot auto op zonnecel

Door een van onze gasten

Klik hier voor een beter beeld van de CFOLab relatiedag 2019

Wat: Zorg dat je in de goede versnelling zit
Wanneer: mei 2019
Waar: DAF Museum, Eindhoven

‘De rijdende regenjas’ wordt de auto genoemd die direct na het binnenkomen van het DAF Museum te zien is. Een driewieler uit 1943, van een cm of 80 breed. “Zo paste hij mooi door de voordeur en zouden mensen hem in de gang kunnen parkeren”, vertelt een van de vrijwilligers van het museum met glimogen. “Net groot genoeg om droog van en naar je werk te komen. Mijnheer van Doorne had wel in de gaten dat iedereen vroeg of laat een auto zou willen hebben. Dit model heeft het trouwens niet gehaald”, vertelt hij met iets van spijt in zijn stem. “Jammer. Kijk eens hoe slim”, wijst hij naar het voorwiel. “Voorwielaangedreven. Je vraagt je natuurlijk af hoe je die auto weer uit je gang krijgt. Gewoon door het stuur 180°te draaien en achteruit de deur deur”, lacht hij. “Maar laat ik u verder niet ophouden. Er is nog veel meer te zien hier.” Hij maakt een breed gebaar.

Mijn avond is al goed en hij moet nog beginnen! Ik heb nog een half uur voordat de officiële opening van Michiel en Ruud op het program staat. Lang genoeg om mezelf te vergapen aan de veelzijdigheid van DAF trucks en personenauto’s. Wat me nog opvalt is de spacetruck in het trucknasium. Is dat nou de truck die ook op de uitnodiging van CFOLab stond? (Nee dus).

Maak cijfers saillant, dan worden ze relevant
Het is alweer de derde editie van de relatiedag van CFOLab. De opbouw van de avond is inmiddels vertrouwd. Kort welkom, twee sprekers, borrelen en happen met elkaar. De uitvoering is wel steeds een tikje anders, beter zou ik zeggen. En het publiek is toegenomen. Kennelijk gaat het goed met CFOLab. Na een kort welkom van Michiel gaat Ruud verder. “In 2018 waren we met drie mensen” zegt hij. “Binnenkort met 8.” In het opvolgende ‘rondje cijfers’ laat Michiel ook zien dat de aanwezige werkgevers in totaal 1300 mensen vertegenwoordigen. In 2018 waren dit er 850. Hij heeft berekend dat 66% van de aanwezigen zeer tevreden is over de resultaten van 2019 tot mei. En dat 40% toch vermoedt dat het derde kwartaal nog weer beter zal zijn. Zo strooit hij ontspannen wat saillante cijfers de zaal in. En omdat ze bovendien over ons gaan, zijn ze ook vanzelfsprekend relevant.

Als Ruud het weer overneemt, gaat hij moeiteloos verder. “We rijden nu 15.000 km per maand tegenover 6000 verleden jaar. Als Limburger ben ik trots te kunnen zeggen dat we met 50% meer Limburgers zijn (3, was 2).” Waarna hij de cfo’s van CFOLab zichzelf even bekend laat maken. Hij en Michiel voelen zich overduidelijk thuis in deze setting. En de gasten, opdrachtgevers van CFOLab en hun introducees, vinden het zicht- en hoorbaar plezierig dat ze gekomen zijn. Het mooie vind ik: ze zijn duidelijk aanwezig, zonder de indruk te maken dat hen om hen draait. Zo zullen ze professioneel ook te werk gaan, vermoed ik.

De ondernemer en de ondernemende wetenschapper
Eigenlijk had ik Michiel en Ruud nog wel wat langer bezig willen zien. Maar deze avond draait niet om hen, vinden ze. Dus kondigt Ruud twee sprekers aan: Martin, oprichter/eigenaar van familiebedrijf Opvallers en activistisch minderheidsaandeelhouder van CFOLab, prof. dr. Jan Adriaanse, die ook hoogleraar Turnaround Management is in Leiden en mede-oprichter/eigenaar van Business Failure Intelligence (BFI Global).

Martin Damen – Opvallers | Winnen is belangrijker dan meedoen
De Coubertin vond meedoen belangrijker dan winnen. Martin Damen heeft niet veel met deze Olympische gedachte. “Ik vind winnen belangrijker”, zegt de oud-sportman. Hij rondde zijn studie rechten niet af, omdat hij inmiddels zijn passie gevonden had: andere merken promoten. Wat begon als een bijbaantje, groeide uit tot een serieus bedrijf met ’30 vakidioten op kantoor en 750 Opvallers in het veld.’ Mensen met een missie: zorgen voor Rumour around the brand, zodat opdrachtgevers een breinpositie krijgen bij de consument. De opdrachtgevers variëren van Peijnenburg tot MediaMarkt en van Heineken tot Sony. Hij vertelt over de hechte samenwerking met Bob van Oosterhout van Triple Double. Over de losmaking en verzelfstandiging. Over het belang van teamspirit en het geloof in een faire beloning. En over hoe een andere klant van CFOLab, Movico, hem op ’t spoor zette van Ruud en Michiel, waarna zij mijn ‘eigen’ CFO, Tim, met groot succes hebben geïntroduceerd. “We sparren nu ruim twee jaar samen, ook over strategie, wat met name heeft geleid tot wat wij nu Field Force noemen.”

Jan Adriaanse | Focus op customer pain
“Voor deze avond,” zegt Jan Adriaanse, “heb ik wat managementlessen van DAF, van mijn vader – die transportondernemer was – en uit de wetenschap bij elkaar geveegd.” Waarna we ‘wetenschappelijk’ terugkijken op het faillissement van Daf en persoonlijk op het bedrijf van zijn vader. Mooi is de anekdote over Scania dat een probleem met een truck van een ander merk perfect oploste. “Bij die dreigende desinvestering zat de pijn”, zegt Jan, “dus mijn vader was vanaf dat moment een trouw Scania-fan. Lesson learned: focus als ondernemer altijd op de customer pain.”

100% elektrische truck
De sprekers werden beloond met een daverend applaus en kregen een mooie DAF-puzzel cadeau. Ook zo’n mooie gewoonte van CFOLab, een presentje kiezen dat aansluit bij de locatie. Alle bezoekers kregen op weg naar de bar een auto op zonnecel cadeau. Zoals Michiel en Ruud suggereerden: ‘als Oprah het kon, kunnen wij het ook.’ Waarna het nog lang gezellig werd, met dank aan de vrijwilligers van het museum. Mensen maken het verschil, dat werd nog eens duidelijk.

Jack (ondernemer, bezoeker relatiedag)

Weten hoe u in de juiste versnelling blijft? Neem nu contact op.

Related Posts
Actueel