Zoeken naar

Drie ingrediënten voor financieel succes

 

Hoe zorg ik voor betere liquiditeit? Hoe kan ik kosten besparen door efficiënter te werken? Wat is de verwachte return on investment? En breder: hoe vergroot ik de kans op succes? En hoe minimaliseer ik het risico? En is dat niet tegenstrijdig? Dit zijn vragen waar MBK ondernemers bijna dagelijks mee bezig zijn. We geven graag drie tips die helpen bij het vinden van de antwoorden. Helaas, geen standaard succesformule die eenvoudig door alle ondernemers gekopieerd kan worden… Maar deze drie ingrediënten verhogen wel de kans op succes.

1. Overzicht zorgt voor inzicht
2. Don’t stick to the plan – maak scenario’s
3. Wees de psycholoog van je bedrijf

Overzicht zorgt voor inzicht
Dit is een open deur, maar wel eentje waar je doorheen moet. Je moet weten waar je bent om te weten welke route je moet nemen. Als ondernemer is dit misschien niet de taak waar je energie van krijgt. Maar er zijn binnen of buiten je bedrijf wel degelijk mensen die hier enthousiast van worden. Het doel is inzicht krijgen; het is niet noodzakelijk dat je dit zelf doet.

Don’t stick to the plan – maak scenario’s
Als de huidige pandemie ons iets geleerd heeft, is het dat de toekomst lastig te voorspellen is. Meerjarenplannen worden al niet meer gemaakt, maar ook korte termijn plannen moeten niet langer in beton gegoten zijn. Het is echter wel belangrijk dat je je voorbereidt op de toekomst. Maak daarom verschillende scenario’s en trek het juiste scenario van de plank wanneer de situatie daarom vraagt. Zo blijf je wendbaar en hoef je niet bij iedere onverwachte gebeurtenis opnieuw naar de tekentafel.

Wees de psycholoog van je bedrijf
Verkeert je bedrijf in crisis? Of wil je meer grip op de groei? Staar jezelf dan niet blind op cijfers. Cijfers zijn namelijk zowel oorzaak als gevolg van het gedrag van je medewerkers. Je medewerkers sturen facturen uit, keuren ze goed, verkopen diensten of oplossingen tegen een bepaalde marge, etc. Wil je de cijfers veranderen? Dan moet je ook gedrag veranderen. En ook daar kunnen cijfers bij helpen. Als de (omzet)doelstelling of de KPI onrealistisch is, kan dat demotiverend werken. Maar ambitieuze, eerlijke en haalbare doelstellingen en KPI’s kunnen ook voor tevreden medewerkers zorgen. En dan is de cirkel rond!

De ingrediënten zijn niet ingewikkeld, maar toch heb je soms een chef-kok nodig om er écht een succes van te maken. Heb je die zelf niet in huis? Kijk dan eens bij ons groei abonnement.